Pagina's

donderdag 8 september 2011

Just in Time Training


3 cruciale technologietrends


Je kunt je niet alleen maar richten op de veranderingen die op dit moment plaatsvinden. Richt je blik op de toekomst.
Technologie evolueert - en snel. Hoewel het misschien niet eenvoudig is om alles bij te houden kan je bedrijf het zich niet veroorloven om zich alleen te richten op de veranderingen die op dit moment plaatsvinden. Je moet verder kijken dan je neus lang is, naar de technologische trends die in opkomst zijn, zodat je de toekomst van je bedrijf en sector daarop kunt aanpassen. Waarom? Nou, hoe beter je kunt anticiperen op de techologie, hoe creatiever je deze kunt gebruiken om concurrentievoordeel te behalen.
Met 25 jaar ervaring met het accuraat voorspellen van de toekomst van de technologie, roep ik alle leidinggevenden op zich te richten op de volgende drie opkomende trends die flink verandering zullen brengen in het bedrijfslandschap zoals we dat nu kennen.

1. Just-in-time training

Dankzij de cloudgebaseerde technologie bevinden we ons op het punt van een revolutie op het gebied van just-in-time training. Hiermee zullen mensen hun laptops, smartphones en tablet computers als tools kunnen gebruiken om training te krijgen, precies wanneer ze die nodig hebben. In het huidige trainingsmodel dat door veel organisaties gebruikt wordt, krijgen mensen training voor allerlei verschillende dingen voordat ze die expertise ook daadwerkelijk nodig hebben. Hierdoor worden mensen van hun werk gehouden, wat het bedrijf handenvol geld kost. Met just-in-time training kunnen bedrijven mensen actief houden en de training die ooit misschien nodig zou kunnen zijn tot op dat moment uitstellen. Vervolgens kan een werknemer wanneer hij of zij een bepaalde set vaardigheden nodig heeft om een taak te kunnen volbrengen de training onvertraagd via cloudgebaseerde technologie ontvangen.
Stel bijvoorbeeld dat je IT-personeel in alle kantoren van je bedrijf nieuwe hardware moet installeren. De hardware is gloednieuw en ingewikkeld, en vereist speciale installatieprocedures. In plaats van je personeelsleden onder werktijd een cursus te laten volgen, kun je ze zonder de specifieke training op de werkvloer houden. Dan kunnen ze wanneer ze de hardware moeten installeren of fouten moeten opsporen via hun mobiele apparaat getraind worden terwijl ze de hardware aan het installeren of onderhouden zijn.
Laten we deze trend een stap verder nemen. Stel dat de IT-professional de just-in-time trainingsmodule via zijn tablet computer gebruikt en een bepaald aspect van de installatie is hem nog niet helemaal duidelijk. Hij hoeft dan alleen maar op de “help"-knop op zijn scherm te drukken en hij wordt meteen op het scherm live verbonden met een trainer. In plaats van de trainer te vertellen wat er aan de hand is kan de IT'er een hoofdband omdoen met een camera erop. Zo kan de trainer zien wat de IT'er ziet en hem precies vertellen wat hij moet doen. De trainer kan de IT-professional door de installatie heen leiden alsof hij naast hem staat - een enorme kostenbesparing en toename in efficiëntie!
Let wel, het gebruik van cloudgebaseerde technologie voor just-in-time diensten is veel meer dan alleen installatie en reparatie. De technologie kan gebruikt worden om mensen te trainen in nieuwe software, mensen van de verkoopafdeling te trainen in productvernieuwingen, en werknemers te instrueren over nieuw beleid en nieuwe procedures, et cetera. En het is anders en beter dan een standaard tutorial omdat de training via elk apparaat, op elke plek, op elk moment kan worden benaderd... en de mogelijkheid biedt om live hulp te krijgen. In de realiteit zijn de toepassingen voor cloudgebaseerde, just-in-time diensten vrijwel onbeperkt.

2. Rekenkracht on-demand

De toegenomen bandbreedte op onze mobiele apparaten stelt ons in staat eenvoudiger dan ooit verbinding te krijgen met cloudgebaseerde technologieën. En je kunt er donder op zeggen dat de bandbreedte alleen maar toe zal nemen. Daarom zullen we binnenkort kunnen profiteren van een andere trend die ik “rekenkracht on demand" noem - of gevirtualiseerde rekenkracht.
Een mobiel apparaat heeft slechts een beperkte hoeveelheid rekenkracht. Maar als je via cloudgebaseerde technologie extra rekenkracht kunt toevoegen kun je je mobiele apparaat veranderen in een supercomputer waarmee je ingewikkelde simulaties kunt doen en verschillende gegevensstromen tegelijk kunt verwerken om onvertraagde analyses te verkrijgen. Dan is je handheld even krachtig en geavanceerd als je desktop. Beeld je eens in wat een toename in productiviteit je krijgt als iedere werknemer van je bedrijf de mogelijkheid heeft om onderweg met slechts hun mobiele apparaat complexetaken uit te voeren waar geavanceerde rekenkracht voor nodig is! Wat zou die verschuiving voor gevolgen hebben voor het bedrijfsresultaat?

3. Creatieve applicatie van technologie

Om deze twee trends en andere zich volledig te laten ontwikkelen moeten IT-managers bedenken wat hun mensen met de technologie zouden kunnen doen. Het is niet langer voldoende om de technologie alleen maar door te voeren; je moet ook nadenken over hoe je mensen de technologie creatief toe kunnen passen om concurrentievoordeel te behalen.
Daarom moet je je interne klanten (alle mensen die de technologie binnen het bedrijf gebruiken) afgaan en vragen wat ze technisch gezien graag zouden willen. Biedt hetgene waar ze om vragen, maar wees erop bedacht dat ze te weinig zullen vragen omdat ze niet weten wat er technisch mogelijk is. Dus terwijl je wilt luisteren naar wat mensen binnen de organisatie willen hebben en je dat ook wilt aanbieden moet je je realiseren dat de dinegn waar ze niet om vragen vaak de beste mogelijkheden zijn - dingen waarvan ze het bestaan niet eens afweten.
Het is van belang dat je een niveau hoger gaat en mensen de mogelijkheid geeft om dingen te doen die ze momenteel niet kunnen maar die ze graag zouden willen kunnen als ze wisten dat ze mogelijk waren. Uiteindelijk had men niet echt om een iPhone of een BlackBerry gevraagd. De verscholen behoefte was de mogelijkheid om e-mail en Internet te kunnen benaderen zonder gebonden te zijn aan de desktop of laptop.
Het gaat hier om het samenbrengen van bestaande technologieën en deze op een creatieve manier te gebruiken. Zo zijn er letterlijk duizenden features die je kunt selecteren in Microsoft Word. De meeste mensen gebruiken daar slechts zeven tot tien van. En je concurrenten gebruiken dezelfde features, wat betekent dat je geen echt concurrerend voordeel hebt. Dus moet je jezelf afvragen, “Welke features zouden geweldig zijn voor onze verkoopafdeling (of HR, boekhouding, logistiek, enzovoorts) om te gebruiken - features die zo diep in de software verborgen zitten dat niemand weet dat ze bestaan?" De meeste IT-afdelingen stellen die vraag niet omdat men het te druk heeft met het ervoor zorgen dat alles is aangesloten, goed functioneert en veilig is. En als zij die vraag niet stellen, wie dan wel? Wie kijkt er in jouw organisatie naar de de tools die je al hebt en vraagt of ze te weinig gebruikt worden? De kans is groot dat het antwoord “niemand" is. Als gevolg zou je gemakkelijk kunnen zeggen dat al je tools te weinig worden gebruikt.
Daarom moet je een communicatiemethode implementeren die de verschillende groepen die je in je bedrijf bedient - zoals verkoop, logistiek, inkoop, boekhouding, HR, et cetera - betrokken maken. Dit helpt deze mensen ook de kracht van de tools waar ze toegang toe hebben te begrijpen. Eén suggestie is gebruikers automatisch een “feature van de dag" te laten zien en hoe die hun leven kan vereenvoudigen. Hierbij gaat het om het geven van informatie op een leuke, kortbondige en betrokken manier in plaats van via een honderd pagina's tellend document dat alle features tot in detail beschrijft (wat toch niemand leest). Sommige software heeft al een dergelijke feature die je elke dag een tip laat zien. Misschien kun je dat idee personaliseren en intern toepassen zodat de verschillende groepen informatie krijgen die specifiek op hen en hun behoeften is afgesteld.

Creëer zelf de toekomst van je bedrijf

Veel IT-managers zullen zeggen dat ze het te druk hebben om deze trends bij te houden. Maar als jij dat niet doet, wie dan wel? Uiteindelijk zal degene die deze trends binnen een organisatie aandrijft gezien worden als iemand die een belangrijke bijdrage levert aan de onderneming, iemand die ze moeten houden - en iemand van grote waarde. Als jij zo'n persoon bent, kun je de resultaten laten blijken in het uiteindelijke resultaat en een belangrijke factor worden in het succes van de organisatie.