Pagina's

donderdag 8 september 2011

IT meer inrichten op consumenten belang


Wat is Verconsumentering?

IT-begrippen kort en helder uitgelegd: wat is "de verconsumentering of consumerisatie van IT"?
“Consumerisatie” is in de eerste plaats een bijzonder lelijk anglicisme: een platte vertaling van het Amerikaans-Engelse “consumerization”. In overleg met de taaladviesdienst van het genootschap Onze Taal hebben we besloten dat “verconsumentering” waarschijnlijk een waardiger vertaling zou zijn (spreek uw voorkeur vooral uit in de reacties), maar dit terzijde – op dit moment wordt “consumerisatie” door Google met ruime voorsprong als meest gebruikte term opgegeven, dus ten bate van de herkenbaarheid hanteren we dit begrip in onze titel.
“Consumerisatie” in IT-verband betekent simpelweg dat consumentenelektronica, consumentensoftware en consumentengedrag hun weg beginnen te vinden in de onderneming, en dat IT er niet aan lijkt te ontkomen daarin mee te gaan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de opkomst van allerlei verschillende merken en typen smartphones, maar ook aan bijvoorbeeld sociale medianetwerken.

Beheer

De tijd dat IT bepaalde welke hard- en software in het bedrijf gebruikt werd, lijkt daarmee voorbij. Het is zeker waar dat dit vanuit IT-perspectief bepaald geen prettige ontwikkeling is (ondersteuning voor al die verschillende hard- en software wordt steeds moeilijker, nog los van de bijkomende beveiligingsaspecten), maar de ontwikkeling lijkt nauwelijks te keren.
De oorzaak van de opkomende consumenteninvloeden ligt in het feit dat de afgelopen jaren op dat terrein veel meer ontwikkeling heeft plaatsgevonden dan aan de zakelijke kant. Blackberry mag dan bijvoorbeeld vanuit IT-beheersperspectief een aantrekkelijk platform zijn, het is wel een platform dat om te beginnen door Apple met zijn iPhone, maar ook in toenemende mate door Android-telefoons voorbij is gestreefd in gebruiksvriendelijkheid en gebruiksmogelijkheden.
De ontwikkelingen op consumentengebied zijn simpelweg sneller gegaan dan IT bereid was bij te houden. Maar hoe vervelend IT het ook vindt – je kunt sales managers niet beletten met een stoere iPhone op pad te gaan en hun oude Nokia op zak te houden bij hun product pitches; je kunt je jongste medewerkers niet beletten razendsnel informatie uit te wisselen via platforms die je officieel niet ondersteunt. De storm aan op consumenten gerichte IT-ontwikkelingen heeft de macht van de IT-afdeling simpelweg overrompelt – en de vraag is wat daarop het antwoord moet zijn.

Reactie

Een mogelijke optie is de harde lijn: wat iemand in zijn privéleven doet moet hij of zij zelf weten, maar binnen het bedrijf en het bedrijfsnetwerk is alleen ruimte voor door IT goedgekeurde en gecontroleerde technologie. Voor sommige organisaties, zoals financiële instellingen en andere omgevingen waarin met zeer gevoelige gegevens wordt gewerkt, is dat wellicht onvermijdelijk. Maar daar is het waarschijnlijk ook haalbaar, omdat de hele branche een vergelijkbare strategie zal kiezen.
Voor zeer veel andere bedrijven geldt echter de realiteit dat gebruik van deze nieuwe consumententechnologieën het bedrijf een serieuze concurrentievoorsprong kan geven. Niet alleen is een iPhone 4 een beter conversatieobject dan een oude Nokia in een sales pitch, het is ook bij uitstek het organische aspect van de manier waarop in de consumentenwereld bruikbare nieuwe technologie komt bovendrijven, die deze technologie een serieuze voorsprong geeft. Van Twitter tot Wiki’s en van instant messaging tot het gebruik van YouTube: consumenten ontdekken zelf wat het beste voor hen werkt, en ontdekken spelenderwijs ook nieuwe toepassingen. En dat niet alleen: ze ontdekken daarmee ook wat het beste werkt voor hun klanten.
Als je probeert je mensen te dwingen gebruik te maken van techniek die ze zelf als achterhaald ervaren (omdat ze thuis een veel snellere pc hebben staan die meer kan, waarop handiger software staat en waarmee ze op heel nieuwe manieren informatie uitwisselen), dan blokkeer je niet alleen doelbewust de productiviteit van je personeel, je mist ook de aansluiting bij een veranderende doelgroep. Vergelijk het met bedrijven die te laat een ‘online presence’ kregen: je zet je daarmee buitenspel ten opzichte van je concurrenten – en de opkomst van het web is maar een kleinigheid vergeleken met de storm aan innovaties die nu rondwervelt in de consumentenmarkt.

Omarmen

De beste optie voor veel bedrijven lijkt dan ook op zoek te gaan naar een manier om de beste aspecten van de nieuwe ontwikkelingen te omarmen, en de gepercipieerde nadelen om te zetten in voordelen. Zo staan bijvoorbeeld steeds meer werkgevers hun werknemers toe hun eigen notebooks te gebruiken voor het werk. Dat vergt uiteraard wat van IT – maar IT is zeker in staat bepaalde grenzen te stellen waaraan zo’n notebook moet voldoen (denk aan veiligheidsvoorzieningen, besturingssystemen etc.), en een bijkomend voordeel kan zijn dat het onderhoud van deze notebooks voor rekening van de medewerkers zelf komt.
Zoals vaker bij nieuwe ontwikkelingen zien we hier ook hybride-modellen, waarbij werknemers de keuze krijgen uit een aantal door IT beheerde mogelijkheden (waarbij ze altijd bij IT kunnen aankloppen voor ondersteuning en onderhoud), en een breder spectrum aan andere opties die aan bepaalde voorwaarden zijn gebonden – waaronder de voorwaarde dat de gebruiker zelf verantwoordelijkheid draagt voor onderhoud en ondersteuning. Voor smartphones kan wellicht hetzelfde gelden.
Aan de applicatiekant is het verstandig op zoek te gaan naar de early adopters binnen de onderneming (bij voorkeur aan de business-kant) om te zien hoe zij technologie, die in eerste instantie bedoeld is voor consumenten, inzetten op een manier die ook voor de rest van de onderneming voordelen zou kunnen hebben. Een werkgroep is zo gevormd en kan tot verrassende inzichten leiden. Vergeet niet dat dat wat nu vaak cloud computing wordt genoemd veel raakvlakken heeft met wat ooit ‘Web 2.0’ heette: nieuwe consumententechnologieën (en businessmodellen) maken steeds vaker handig gebruik van de flexibiliteit die de cloud te bieden heeft. Als je al niet in staat of bereid bent dergelijke technologie een plaats te geven binnen de onderneming, zorg dan in ieder geval dat het je inspireert tot nieuwe toepassingen waar de business wél zijn voordeel mee kan doen.

Goedschiks of kwaadschiks

Wat tot slot uitermate belangrijk is mee te nemen uit de ‘consumerisatie van IT’, is dat het uitermate onverstandig is te wachten tot de wal het schip keert. Als IT zich doof houdt voor ontwikkelingen buiten de bedrijfsmuren en werknemers niet bij IT terecht kunnen voor de IT die ze willen gebruiken, dan zullen ze vroeger of later IT gaan omzeilen. Als IT iets moet zien te voorkomen is het dat de IT-afdeling het label krijgt van de beperkende factor binnen de onderneming. Werknemers zullen onvermijdelijk de IT op hun werk vergelijken met wat ze thuis voor handen hebben. Dat het bedrijf meer eisen stelt aan de techniek dan zij thuis doen, is tot op zekere hoogte uit te leggen – maar als het verschil te groot wordt, zullen ze zelf gaan ‘hobbyen’ en buiten IT om op zoek gaan naar oplossingen die wél aan hun wensen tegemoet komen. En om af te sluiten met een andere populaire Amerikaanse uitdrukking: “That is wrong in so many ways…”
Andere mogelijke vertalingen van ‘consumerization’:
  • Verconsumenting
  • Verconsumentering
  • Verconsumentatie
  • Consumentering
  • Consumentatie
  • Consumentisering
  • Consumentisatie